Brood en gluten

Brood (en pasta) bevatten fytinezuur, hetgeen mineralen rooft en verzurend werkt.

Bruinbrood bevat aanzienlijk minder fytinezuur dan volkoren- en meergranenbrood. Eigenlijk is wit brood beter dan bruinbrood, volkoren- en meergranenbrood. Zuurdesembrood is een gezond alternatief. Speltbrood is ook een optie, omdat spelt 40% minder fytinezuur bevat dan tarwe. Rijstwafels kunnen ook een optie zijn.


Glutenintolerantie of coeliakie

Coeliakie of glutenintolerantie wordt veroorzaakt door een overgevoeligheid voor gluten. Gluten is een eiwit dat voorkomt in de meeste graansoorten, zoals tarwe, haver, rogge, gerst en spelt. Er zijn echter ook granen die geen gluten bevatten, boekweit en rijst bijvoorbeeld.

De meest bekende vorm van glutenovergevoeligheid is coeliakie. Dit is een auto-immuunziekte van de dunne darm die het gevolg is van een overgevoeligheid voor gluten in de voeding. Deze erfelijke aandoening gaat niet over en daarom moet er levenslang een glutenvrij dieet gevolgd worden.

Daarnaast is er nog een (waarschijnlijk veel grotere) groep die geen coeliakie heeft, maar wel klachten ondervindt van het eten van glutenhoudende producten. Hun klachten verdwijnen of verminderen sterk wanneer ze gluten uit hun voeding weg laten. Deze vorm van glutenovergevoeligheid wordt in de praktijk vooral bij volwassenen en kinderen gezien waarbij door een of meerdere factoren het darmslijmvlies beschadigd is geraakt. Dit kan zijn door bijvoorbeeld parasitaire infecties, schimmelinfecties, medicijngebruik (antibiotica, corticosteroïden, pijnstillers), andere voedselovergevoeligheden (vooral melk) of een zware metalenbelasting.


Wanneer iemand met een glutenovergevoeligheid toch gluten eet, raakt hierdoor het darmslijmvlies beschadigd. Als het darmslijmvlies beschadigd raakt, ben je minder goed in staat om voedingsstoffen op te nemen waardoor tekorten aan vitamines en mineralen kunnen optreden. De meest voorkomende klachten zijn een afwijkend ontlastingspatroon (diarree, brijachtige ontlasting of juist verstopping), buikpijn, opgezette buik met veel winderigheid, misselijkheid, braken, wisselende stemmingen, gebrek aan eetlust of juist overmatige eetlust, vermoeidheid, bloedarmoede, botafwijkingen,…


Testen op glutenintolerantie is niet simpel. De beste methode om te testen of er sprake is van glutenovergevoeligheid, is door het aanpassen van de voeding. Treedt er snelle verbetering op (denk aan enkele weken), dan weet je genoeg.

Ik kan je wel uitmeten met mijn lecherantenne, een energetich meetinstrument, om te bekijken of je glutenintolerant bent.


Na het stellen van de diagnose bestaat de behandeling bij coeliakie en andere vormen van glutenintolerantie uit het volgen van een glutenvrij dieet. Door de slechte conditie van de darmen komen combinaties met andere voedselintoleranties vaak voor.

In de praktijk komen de volgende intoleranties regelmatig samen voor:

  • Intoleranties voor koemelkeiwit, lactose (melksuiker).
  • Scherpe kruiden en specerijen.
  • Citrusfruit.
  • Gist.
  • Vetrijk en/of suikerrijk voedsel.


Bovendien ziet men vaak in de uitslagen van ontlastingsonderzoeken, dat de natuurlijke darmflora uit balans is. Ook komt er regelmatig overgroei voor van gisten, schimmels, parasieten en pathogene (ziekteverwekkende) darmbacteriën.


Gluten zit in alle producten die bereid zijn met de glutenhoudende granen zoals tarwe, rogge, gerst, spelt en kamut. Grote en ook kleine hoeveelheden gluten zijn verwerkt in zeer veel producten, zoals brood, pasta, koek, snoep, gehakt, charcuterie, soepen en sauzen.

Voor mensen met coeliakie is het belangrijk om zelfs het kleinste spoortje gluten in producten te vermijden. Bij andere vormen van glutenintolerantie is de mate waarin gluten moeten worden weglaten afhankelijk van de ernst van de intolerantie.

Equivida - Gerard Le Grellelaan 10, 2020 Antwerpen - nathalie@equivida.be - 0468/22.53.62 - BTW 0673.881.368