Koolhydraten

Indeling van koolhydraten

  1. Enkelvoudige suikers of monosachariden (fructose uit fruit):

Dit zijn koolhydraten die slechts uit 1 molecule of koolhydraateenheid bestaan. Dit zijn voor de mens de meest ideale suikers.

Ze bezitten een aantal eigenschappen:

  • Ze worden zonder vertering direct opgenomen en gebruiken geen energie om te verteren.
  • Ze zijn oplosbaar in water.
  • Ze hebben een zoete smaak.
  • Bij verhitting (160°) gaan ze karamelliseren.
  1. Dubbele suikers of disachariden:

Dit zijn dubbele suikers en bestaan uit 2 moleculen of koolhydraateenheden. De disachariden hebben t.a.v. oplosbaarheid, smaak en reactiviteit een aantal eigenschappen gemeen.

  • Ze worden tijdens de vertering, in de dunne darm onder invloed van bepaalde enzymen afgebroken tot enkelvoudige suikers.
  • Ze komen in geringe mate voor in een aantal plantaardige voedingsmiddelen, maar in grote hoeveelheden in riet, biet en melk (melksuiker = lactose). Uit riet en biet worden suikers geïsoleerd. Dit zijn de geraffineerde suikers!
  1. Zetmeel of polysachariden (brood en pasta): Zetmeel is uit meerdere koolhydraateenheden opgebouwd en heeft een ingewikkelde structuur. Door de ingewikkelde structuur zijn ze moeilijk in water oplosbaar. Zetmeel is moeilijk verteerbaar. Zetmeel houdende planten worden daarom gekookt of gebakken om de celstructuur te ontsluiten. Tijdens de vertering wordt zetmeel eerst omgezet in dubbele suikers en nadien in enkelvoudige suikers.

De mens kan alleen enkelvoudige suikers in het bloed opnemen en naar de cellen transporteren. Tot de zetmeelrijke voedingsmiddelen behoren:

  • Vooral granen (tarwe, rogge, haver, gerst, spelt, boekweit, maïs, rijst,…).
  • Aardappelen en peulvruchten.
  • Knolgewassen en wortelgewassen (matig).


De zetmeelrijke voedingsmiddelen vormen de basis van de conventionele voeding, vandaar dat de reguliere voedingsleer daar zoveel waarde aan hecht. Vanuit de bio-energetische voedingsleer wordt echter meer waarde gehecht aan enkelvoudige suikers die meteen, zonder inspanning worden opgenomen.


Wat doen geraffineerde suikers met ons lichaam?

Geraffineerde suikers voeren calorierijke stoffen aan die volledig zijn geïsoleerd en ontdaan van hun begeleidende nutriënten uit hun natuurlijke omgeving. We pompen die “lege calorieën” in onze stofwisseling, maar om ze te verbranden tot energie zullen we wel de lichaamseigen nutriëntenreserves moeten aanspreken!

In die zin is de benaming “mineralenrovers” dan ook heel terecht. Vooral de mineralen calcium, koper, magnesium, mangaan, chroom en zink, alsook vitamines van de B-groep zullen zo uitgeput worden.


Bovendien wordt het lichaam nog op een tweede manier van calcium beroofd: om de verandering van zuurtegraad (pH) of de verzuring op te vangen na het gebruik van geraffineerde suikers, wordt calcium uit de beenderen (verband met osteoporose!) en uit de tanden (verband met cariës) gehaald, terwijl ook de calcium/fosfor verhouding wordt verstoord.

Ook ziet men een mindere opname van de mineralen calcium en magnesium in het lichaam. Op die manier kan men begrijpen dat het jarenlange, overmatige gebruik van geraffineerde suiker als nutriëntenrover mettertijd kan bijdragen tot of medeverantwoordelijk is van een ganse reeks aandoeningen of klachten.

Equivida - Gerard Le Grellelaan 10, 2020 Antwerpen - nathalie@equivida.be - 0468/22.53.62 - BTW 0673.881.368